september 2017 – Christian Loppet

Intervallträning, del 3

cristianloppet

Det har blivit dags för den tredje och avslutande delen av serien om intervalltränings. I de två tidigare artiklarna har jag diskuterat vilka fördelar intervaller kan ha jämfört med vanlig löpträning med ett konstant, lågt tempo över en längre distans. I den andra delen såg vi även närmare på hur du borde förhålla dig till puls, distans, tempo och tid samt olika praktiska sätt att träna intervaller ute i spåret. I den här delen ska vi istället höja ett varningens finger och se över några av de fallgropar som nya löpare kan ramla i då de tar sig an intervaller.

Läs mer

Intervallträning, del 2

cristianloppet

Det här är den andra artikel i serien om intervallträning. I den första artikel presenterade jag vad intervallträning är och vilka olika fördelar som du kan tillgodoräcka dig genom att låta en del av (eller all) din konditionsträning utgöras av intervaller. Jag nämnde också översiktligt hur intervaller kan utföras, men det ska diskuteras mer djupgående i den här artikeln. Jag tänker presentera fyra olika sätt att träna konditionen med hjälp av intervaller. Är du redo?

Läs mer

Intervallträning, del 1

cristianloppet

Vill du bli bättre i löpspåret? Då är träning i form av intervaller en bra väg att gå (springa). Oavsett om du är ute efter att spetsa formen inför sommaren, nå din drömtid på ett tävlingslopp eller bara vill förbättra vardagskondition en aning, så borde du överväga intervallträning. Intervallträning innebär att du varvar mellan intensiva sträckor med ett högt tempo där träningen blir mer eller mindre anaerob, och mindre intensiva sträckor med ett lägre tempo då du kan återhämta dig en aning. Träningsformen har flera fördelar jämfört med mer klassisk konditionsträning.

Läs mer