Löpning för seniorer – Christian Loppet

Löpning för seniorer

Löpning är bra för de allra flesta. Bland annat så förhindrar måttlig löpning eventuella broskskador, det minskar risken för övervikt och stabiliserar insulin utsöndrandet. Och faktum är att vi blir allt äldre och fortsätter att löpträna och till exempel så blev amerikanskan Harriett Thompson den allra äldsta kvinnan i världen med att genomföra ett maratonlopp under 2017. Harriett som började springa maraton när hon var 74 år gammal tog sig igenom på 7 timmar och 24 minuter hela 92 år gammal i San Diego Rock n Roll Marathon.

Vi blir allt äldre

genomsnitt var sjätte maratonlöpare på Stockholm maraton är över 50 år gamla. Dock  lever vi en era då vi lever längre och förhoppningsvis är lite friskare än tidigare generationer, så kanske blir åldern inget man ens höjer ögonbrynen åt i framtiden.  Det är dock utan tvivel att arbetet blir lite hårdare som senior, syreupptagningen minskar ju äldre man är, elasticiteten har också avtagit i alla vävnader och muskelmassan minskar samtidigt som fettmassan ökar i relativt stadig takt. Genom minskningen av muskelmassan så avtar även muskelstyrkan. Dessa faktorer bör dock inte stoppa dig som vill börja eller fortsätta med löpning, då all rörelse är otrolig nyttig när vi blir äldre.

Något att tänka på vid löpträning

Som senior behöver man tänka lite extra på att återhämta sig mellan sina löppass. Detta har att göra med att din maxpuls sjunker tillsammans med hjärtats slagkraft ju äldre man blir.  Samtidigt minskar musklernas syreupptagning och allt detta gör att en extra vilodag därför är något att tänka lite extra på.Det är också lätt att känna sig stel när man börjar bli äldre och att styrketräna är perfekt träning för att kunna hålla igång och känna sig bekväm i sin löpning. Viktigt är också att tänka på att aldrig träna på 100%, därför att för en senior är det bättre träning att träna oftare och detta gäller speciellt för att undvika skador.  Därför är också uppvärmning något otroligt viktigt innan du börjar ditt löppass. Ju äldre du blir desto längre tid tar det att mjuka upp lederna inför en eventuell springtur.

Veterankraftloppet-för dig över 65

2015 startade världens första motionslopp för 65 plussare i Sverige. Ideen kläckte Yngve Borgström som sprungit under mestadelen av sitt liv, när han letade lopp för seniorer.  Genom att skapa veterankraftloppet ville han visa att äldre också kan och orkar. Yngwe ansåg att de flesta lopp inte var anpassade för seniorer och skapade således ett eget lopp där man också kan följa ett träningsprogram tillsammans.

Håll dig yngre

Det är lätt att känna sig ung när man håller igång sin löpträning och som nämnt tidigare är det aldrig försent att starta  om man aldrig varit intresserad eller har kunnat springa tidigare. men faktum är att fördelarna.

Håll dig yngre