Träning, utrustning och skador del 1 – Christian Loppet

Träning, utrustning och skador del 1

Detta kommer bli en serie dedikerat kring ämnet löpning där vi kommer att gå igenom allt från träning till korrekt utrustning till några av de vanligaste skadorna man kan drabbas av och hur man går till väga för att på enklast och bästa sätt kan försöka undvika dessa skador. Först ut tänkte jag dock börja med den första grundstenen inom löpning och det är utrustningen och vikten av att använda rätt typ av utrustning när ni beger er ut och springer. Att använda fel typ av skor, kan i långa loppet göra mer skada än nytta eller gör att du sliter onödigt mycket på olika leder och muskler i kroppen. En sådan ”liten” sak som fel sko och du kan inte bara få problem med fötterna, konsekvenserna av detta kan även resultera i problem med ryggen men framför allt knä och höfter.

Är nu en nybörjare, försök då hitta andra individer som hållit på ett tag och rådfråga dem eller än bättre, gå med i någon grupp på Facebook eller liknande. Nu betyder de inte att du måste springa ut och köpa den absolut dyraste skon du kan hitta då bara för att den är dyr innebär det inte att den är bäst för just dig. Men självfallet vill du leta efter något som är rätt för dig men också av bra kvalité och egenskaper, som gör att du inte behöver köpa nya stup i kvarten och att dom förhöjer din löpupplevelse.

Sök råd från sakkunnig

Det bästa rådet jag kan ge är att ni söker hjälp av en sakkunnig, som verkligen vet vad dom talar om och vad du som löpare bör tänka på. Detta gör det möjligt för dig, med deras hjälp, att hitta just den typ av sko som passar dig bäst, mer än att den sitter bra på foten så klart. Var här noga med att dela med dig av så mycket information som möjligt så som din längd, vikt, typ av underlag du har för avsikt att springa och uppge här alla om du ska springa på flera olika underlag samt om vädret kommer styra, det vill säga om du kommer att bege dig ut även om det regnar eller snöar.

När det gäller just valet av sko så är det många aspekter som man måste ta hänsyn till, bortsett från känslan av att dom passar foten och känns sköna. Din hållning och framför allt utformning av din fot är också två väldigt viktiga faktorer. Utformningen måste kontrolleras på korrekt sätt så att du och den som hjälper dig vet exakt hur foten är formad och hur den arbetar i steget. Alla fötter är olikt formade, har olika nedslag och rullning av foten är under löpsteget. Målet är att göra så att du undviker pronation där fotvalvet sjunker ihop för mycket och foten rullar överdrivet inåt, eller supination där för stor del av vikten läggs på utsidan av foten. Målet är att uppnå en så neutral nedsättning som möjligt för att undvika skador och onödigt slitage på kroppen. Och då alla fötter är olika är det väldigt viktigt att ni får hjälp med detta, så att ni verkligen har en neutral nedsättning och rullning.