Träning, utrustning och skador del 2 – Christian Loppet

Träning, utrustning och skador del 2

Först ut i min serie om löpning tänkte jag dock börja med den första grundstenen inom löpning och det är utrustningen och vikten av att använda rätt typ av utrustning när ni beger er ut och springer. Detta blir det andra inlägget kring detta ämne, där jag i första föreslog tillvägagångssätt om hur ni skaffar er rätt utrustning och vikten av att ha detta. Vi vill ju trotts allt att du ska få bästa tänkbara upplevelse när du är ute och springer.

Rätt kvalité och typ av sko

Det är inte bara viktigt att identifiera vad för typ av löpning ni har i åtanke men också hur ni tänker utföra löpningen, om det bara ska ske när lusten faller på, om du ska göra det regelbundet som motion och träning eller om du tänkte börja träna för att sedan gå vidare till mindre eller större tävlingar, vare sig det gäller lång- eller kortdistans.

Typen av löpare påverkar också nedsättningen i steget, då en nybörjare i regel har en aningen hårdare nedsättnin jämfört med vana löpare. Resultatet av detta innebär då att en nybörjare i sådanna fall behöver en typ av sko med extra bra dämpning och med höga sidor för ökad stabilitet, vilket i sin tur en mer rutinerad inte nödvändigtvis behöver. Det är också här som löparens vikt spelar in, då det samma gäller för detta. Därefter har vi underlaget

Pronation

Det är inte bara viktigt att ni köper rätt sko utan också rätt skotyp, en sko som är anpassad för den typ av löpning ni tänker utföra. En löpsko som är bra för hårda underlag är inte nödvändigtvis den bästa skon ni kan välja om ni utför exempelvis orientering, där ni springer i skogen på varierande underlag. Låt de professionella yrkesmännen hjälpa att guida dig till den typ av produkt som är bäst anpassad för det du tänker göra. Alla löpar är olika, se förklaringen här nedan:

Löpare med supination eller underpronation, inte får tillräckligt med dämpning och behöver en sko med extra bra dämpning. En normal fot typ med neutral pronation behöver en sko med god stabilitet varpå en löpare med överpronation bör fokusera på stöd och stabilitet gällandes valet av sko.

Begrepp förklaradeabilitet

Stabilitet, avsedd för löpare med normal pronation. Leta efter skor med medelstöd i form av starka hälkappa och tät dämpning i mellansula. Skon bör också stödja och sitta bekvämt runt vristen, speciellt på baksidan.

Dämpning, bäst lämpad för löpare med supination och hög vrist. Detta är också en sko som är bra för snabba löpare. Skon i fråga ska ha en något högre häl som i sin tur innehåller en split eller extra stötdämpning. Materialet som används i skon för däpmning varierar, allt från gas till luftkuddar, skum eller gele.

Stöd, en sko med extra bra stöd är bäst lämpad för individer med en stark överpronation, möjligen den tyngre löpare och nybörjaren. Skon ska ha en bred och stabil sula fast hälkappa. En rak sula kommer att bidra till att balansera foten och hålla den från att pronera alltför mycket.