Träning, utrustning och skador del 3 – Christian Loppet

Träning, utrustning och skador del 3

Vi tittar närmare på det vida begreppet löpning och de element som följer med denna sport oavsett på vilken nivå den utövas, nybörjare som motionär som tävlingslöpare. I den första delen tittade jag lite ytligt på ämnet utrustning och vikten av att ta hjälp av en sakkunnig för att hitta en rätt sko för just dig. I den andra delen grävde jag lite djupare i ämnet och förklarade lite aspekter inför valet, samt olika begrepp om förekommer.

När vi nu tittat lite på utrustningen och börjar vara redo för att bege oss ut, då faller det på sin plats att ta en titt på nästa del, skadedelen, vilket vi alla tyvärr drabbas av förr eller senare oavsett hur mycket vi än förberett oss och hur försiktiga vi än är. Skador kommer när man minst anar det, men det finns dock saker man bör tänka på och bör göra, för att minska risken att dessa skador uppstår.

Detta gäller inte bara löpning utan mer eller mindre alla typer av sporter. Förberedelser och träning är två nyckelfaktorer bakom förhindrandet av skador. Att dra på sig onödiga skador kan inte bara förhindra dig från att medverka i de event du vill, det kommer också att förhindra dig i din utveckling och förbättring inom sporten. Under skadeperioden kommer du eventuellt tappa muskelmassa, kondition eller annat som kan vara viktigt för just den sporten du utövar. Efter en skada måste du låta kroppen återhämta sig och sedan sakta inleda rehabilitering och därefter stegvis trappa upp träningen igen tills du är tillbaka på den nivå du var på innan skadetillfället. Det är ytterst viktigt att ta det lugnt i början så att inte skadan kommer tillbaka igen.

Träna rätt, lyssna på kroppen

Börja lugnt och ta inte ut dig allt för tidigt i din träning. Lyssna på vad din kropp säger om den typ av träning du utför och anpassa dig därefter. Fråga gärna andra, om du är osäker, fråga vad de skulle rekommendera när det gäller dig och din situation. När det gäller löpare så är sporten väldigt säsongsbetonad, då det inte alltid är kul eller passande att bege sig ut och springa om kvällar, i regn och snö eller på hala vägar. Utnytjja då istället inomhusanläggningar i den mån de finns. Du behöver kanske inte just springa under vintermånaderna, men pröva då något annat för att både hålla igång konditionen men också för att inte tappa muskelmassa och form. Motionscykel kan vara ett alternativ, simning ett annat. Båda dessa träningsmoment ger dig utmärkt kondition där simning även ger bra muskelträning och styrka. Lättare styrketräning är också något att rekommendera och om det finns, varför inte springa på ett löpband. Då kan du även slå två flugor i en smäll, se på dina favoritserier på tv samtidigt som du håller kroppen igång. Stillasittande och lathet gör att du faller tillbaka och mer eller mindre tvingas börja om från början, när utomhussäsongen väl drar igång igen.

Men framför allt, se till att ha skoj när du håller på, målet är ju trots allt att inte bara må bra utan även ha roligt och njuta av det du håller på med.