Träning, utrustning och skador del 4 – Christian Loppet

Träning, utrustning och skador del 4

Vi har i denna serie valt att fokusera på löpning, som ett brett koncept och vad det innebär, element som man bör vara medveten om oavsett vilken typ av löpare man är. Så här långt har vi tagit en titt på ämnen som utrustning och vikten av att använda rätt utrustning och att du gärna tar hjälp av sakkunniga i valet av skor, det olika typer som finns och begrepp förknippade med detta ämne. Därefter var det så dags för träningen, att förbereda kroppen inför löpningen, speciellt om du ska delta i en tävling eller liknande, vikten av att lyssna på kroppen och inte gå för långt eller hårt ut i din träning. I denna del.

Träningspartner

Ibland kan det vara svårt att hitta motivationen att genomföra träningen, att du kanske inte har ”orken” att bege dig ut speciellt om vädret inte kanske är det bästa. Tränar det ensam då kan det vara väldigt lätt att tänka ”äsh, jag struntar i träningen idag och kör lite extra nästa gång”, något som i själva verket aldrig händer och det är då lätt att detta blir ett återkommande fenomen och allt för regelbundet, där då slutresultatet drabbas och din förberedelse inte optimeras eller ligger på den nivå den kunde. Har du däremot en partner eller flera träningspartners som du regelbundet tränar med, då är det enkelt att motivera varandra och framförallt hålla varandra i styr samtidigt som det inte blir lika ”lätt” att hoppa över träningen som om man vore själv. Nu måste man istället förklara sig för sina vänner varför man inte kan den dagen och dom kan då, om anledningen inte är god nog, verkligen pusha dig att ta dig i kragen och följa med ut.

Se till att du förbereder kroppen

Med en vältränad kropp minskar du risken att du ådrar dig skador under en eventuell tävling du deltar i. Men oavsett hur vältränad du än är, skippar du att stretcha ordentligt både före och efter tävlingen men också före och efter träning, då lägger du en onödigt högre chans att drabbas av onödiga skador, skador som lätt hade kunnat undvikas tack vare lite stretching. Detta är oerhört viktigt oavsett om det är inför en tävling eller en av veckans träningspass. Värmer du inte upp kroppen utan beger dig ut, direkt från soffan, då är risken betydligt högre att du drar på dig en onödig skada så som en muskelsträckning. Detta hade lätt kunnat undvikas genom att avsätta ett par minuters uppvärmning och framför allt stretching. Genom att förbereda kroppen på vad som komma skall, är den så också inställd på detta och risken för skador minskas. Detta är också extra viktigt om träningen genomförs i kallt klimat. Det är också noga med att inte bara värma upp och stretcha innan du inleder träningspasset. Se också till att du stretchar ordentligt efteråt, att du låter musklerna återgå till sitt normal läge.

Detta gäller alla typer av idrottsutövare, nybörjare som erfarna, amatör som proffs.