Löpning i Sverige – Christian Loppet

Löpning i Sverige

Löpning i Sverige

Löpning är något många håller på med och oftast är det för att många känner frihet när dom springer. Det är superbra för att hålla sig i form och det frigörs massor av bra hormoner när vi tränar. Det finns många olika sätt att löpträna på och i Sverige har vi massor av olika ställen som är perfekta för terränglöpning, Marathon och mycket mer. I den här texten tänkte jag gå in mer på terränglöpning och lite hur man ska tänka och förbereda sig.

Varför ska man träna löpning?

Frisk luft är något som är skönt och bra för alla, genom att vara ute och samtidigt träna är något som är mycket bra för att kroppen ska fungera som allra bäst. Att träna löpning har många positiva fördelar, du får starkare hjärta, bättre kondition och en kropp som orkar mer. För många som idrottar är det en stor fördel att springa i terräng, det är mycket bra för en person som inte idrottar också att löpa i terrängen.

Genom att man måste planera hur man ställer ner foten så förebygger terränglöpning fotledsskador. Tycker man det är superkul att löpa finns det många fina ställen runt om i Sverige där det finns bra terrängspår och vandringsleder. Det finns då ingen ursäkt till att inte ta en löptur i skogen, det finns förmodligen fina leder nära där du bor bara att du inte hittat dom än. Man kan ta sig till det lokala elljusspåret och ta sig en tur, det är superbra för alla åldrar att ta en rask promenad eller en löptur. Det aktiverar kroppen och höjer pulsen, helst ska du höja pulsen 30 minuter om dagen för att kroppen ska må som bäst.

Varför ska man träna löpning?

Terränglöpning

När man ska ut för en löptur i terrängen är det några saker man måste tänka lite extra på. Du måste vara ganska närvarande i nuet då man måste planera sina nästa steg lite noggrannare än vad man behöver när man löper på en bana eller på asfalt. Skorna är viktiga att dom är knutna och sitter bra på dina fötter, genom att dom sitter åt ger det dig full kontroll.  Du behöver även hålla koll på din teknik du använder, helst ska du försöka öka stegfrekvensen då det ökar kontakten med underlaget. Genom att ha mer kontakt ökar det din kontroll och det är de du ska sträva efter, full kontroll.

När vi är inne på teknik så är det viktigt att du försöker springa med tårna först då det är mer skonsamt för fötterna och hjälper att undvika fotledsskador. Använd armarna för att hålla balansen då det är ganska lätt att tappa den när man löper i terrängen. Se till att inte köra på för hårt även om du är en van löpare för det är ganska stor skillnad att springa på platt mark och springa i terrängen. Se även till att alltid stretcha efteråt, detta är viktigt oavsett ålder. Genom att stretcha får musklerna slappna av och återhämta sig. Så nu när ni har alla verktyg är det bara ut i skogen och löpa!