Terränglöpning – Christian Loppet

Terränglöpning

Terränglöpning

Att vara ute och löpa är något som är bra för alla. Att få frisk luft i kombination med bra träning är något som hjälper kroppen att fungera på topp.

Bra löpträning ger många fördelar såsom ett starkare hjärta, bättre kondition och starkare kropp. Kombinerar man detta med att springa i terräng så finns det ännu fler fördelar. Speciellt för idrottare så kan det vara extra fördelaktigt att springa i terräng då detta ofta förebygger fotledsskador. Detta eftersom terrängen är ojämn och man måste alltid vara beredd vart man ställer ned foten. Löpning/ promenader är väldigt bra för alla personer i alla åldrar. Detta aktiverar kroppen och får den att må bra. Allt man behöver göra är att gå ut i sitt lokala elljusspår eller hitta ett skogsområde nära där man bor och löpa. Är man lite mer avancerad finns det populära orter att resa till för att löpa terräng under sommarsäsongen. Ett av dessa är Åre som har fantastisk många fina terrängspår och vandringsleder. Sälen är också ett fantastiskt ställe att löpa terräng på.

Terränglöpning

Tips för terränglöpning

När man är ute och springer i terrängen gäller det att vara närvarande mentalt så man inte råkar ta något fel kliv. Så se till att knyta skorna ordentligt så man verkligen har full kontroll. Vad man också kan försöka tänka på är tekniken när man löper. Se till att öka stegfrekvensen då man springer, eftersom detta ökar kontakten med underlaget och gör så man har högre kontroll. Man kan då parera rötter och liknande som man inte ser komma. När man springer i terräng är det alltså viktigt med en full närvaro, annars kan man råka ut för missöden. Tänk också på att försöka springa med tårna först, då detta är mer skonsamt för fötterna, gör en lättare i löpsteget och hjälper att undvika fotledsskador. När man börjar med terränglöpning kan det vara bra att börja i en lagom dos, även om man är en van löpare sen tidigare, men än viktigare för den ovane.

När man löper så använd hela kroppen med speciellt armarna för balans. Detta kan speciellt vara bra i terräng då man lätt kan tappa balansen. Börja med ett kortare avstånd och se till att ha minst en dag vila mellan passen. Sen kan man jobba vidare därifrån både i frekvens och distans. Känns det hemskt att direkt hoppa in i terrängen så rekommenderas det att gå till ett lokalt elljusspår och börja där. Är man van att springa på asfalt så kommer det kännas ljuvligt att löpa i ett elljusspår. Vad man alltid måste göra oavsett ålder är att stretcha. Detta är otroligt viktigt i det långa loppet och även fast det inte känns som det just då, så kommer det nyttja en. Ett tips är att innan löpning försöka göra stretchövningar i rörelse, alltså dynamiska. För att förbereda kroppen för träning. Efter avslutat pass passar det däremot bättre med att hålla kvar stretchen och köra statisk stretch. Så kör hårt, ha kul och lycka till!