Christian Loppet – 2018

Kända svenska löpare

cristianloppet

I den här artikeln har det blivit dags att lyfta fram två stycken framstående svenska löpare. Det handlar både om kortdistanslöparen Johan Wissman samt medel- och långdistanslöparen Mustafa Mohamed. De har båda haft  enormt framgångsrika karriärer och gjort regelbundna framträdanden i tv-rutan.

Läs mer

Intervallträning, del 3

cristianloppet

Det har blivit dags för den tredje och avslutande delen av serien om intervalltränings. I de två tidigare artiklarna har jag diskuterat vilka fördelar intervaller kan ha jämfört med vanlig löpträning med ett konstant, lågt tempo över en längre distans. I den andra delen såg vi även närmare på hur du borde förhålla dig till puls, distans, tempo och tid samt olika praktiska sätt att träna intervaller ute i spåret. I den här delen ska vi istället höja ett varningens finger och se över några av de fallgropar som nya löpare kan ramla i då de tar sig an intervaller.

Läs mer

Intervallträning, del 2

cristianloppet

Det här är den andra artikel i serien om intervallträning. I den första artikel presenterade jag vad intervallträning är och vilka olika fördelar som du kan tillgodoräcka dig genom att låta en del av (eller all) din konditionsträning utgöras av intervaller. Jag nämnde också översiktligt hur intervaller kan utföras, men det ska diskuteras mer djupgående i den här artikeln. Jag tänker presentera fyra olika sätt att träna konditionen med hjälp av intervaller. Är du redo?

Läs mer

Intervallträning, del 1

cristianloppet

Vill du bli bättre i löpspåret? Då är träning i form av intervaller en bra väg att gå (springa). Oavsett om du är ute efter att spetsa formen inför sommaren, nå din drömtid på ett tävlingslopp eller bara vill förbättra vardagskondition en aning, så borde du överväga intervallträning. Intervallträning innebär att du varvar mellan intensiva sträckor med ett högt tempo där träningen blir mer eller mindre anaerob, och mindre intensiva sträckor med ett lägre tempo då du kan återhämta dig en aning. Träningsformen har flera fördelar jämfört med mer klassisk konditionsträning.

Läs mer

Tävla i triathlon del 2

cristianloppet

Triathlon kanske inte är det första vi tänker på när vi tänker på träning eller att hålla oss i form men det är förvånansvärt många som i dagens samhälle väljer att ställa upp i denna ultimata form av utmaning, där man ställer både kropp och viljestyrkan på prov, ska man klara av att springa den sträcka som krävs, genomföra simningen i det kalla vattnet eller sitta på cykeln under de antal kilometer som väntar innan målgång? Jag som en medelålders man, ser många i min ålder, som aldrig tidigare tränat på hög nivå, nu väljer att delta i dessa så kallade triathlontävlingar som går under namnet Ironman. Om det är så att de känner att de har något att bevisa då de börjar bli lite äldre, att dom vill försöka se vad dom klarar av och om kroppen verkligen fortfarande hänger med, precis som den gjorde när man var tjugo, det ska lämnas osagt men allt fler och fler i min bekantskapskrets har antagit utmaningen.

Läs mer

Tävla i triathlon del 1

cristianloppet

Är du ute efter att testa dig själv, testa och se vad du går för och vad du är kapabel till när det gäller din kropp och utmaningar, då finns det nog inget mer passande än att delta i triathlon, den ultimata utmaningen i mina ögon sett. Det finns inte många evenemang som kan mäta sig med den fysiska utmaning och prestation som ett triathlon kräver av dig som deltagare då du måste inte bara vara en bra löpare, du måste också vara en stark simmare och en skicklig cyklist. Att vara duktig i en av dessa tre element är en prestation i sig men att sedan kombinera de tre, det tar saker och ting till helt nya nivåer och kommer verkligen sätta dig på prov och ge dig din livs utmaning.Läs mer

Vad är triathlon

cristianloppet

Jag tänkte här ta en titt på den ultimata utmaningen för många idrottare, triathlon, en sport som ställer sätter även dom mest vältränade idrottsutövarna på prov. Men vad är då triathon och vart kommer det ifrån? Sporten har sina rötter från Frankrike under 1920-talet i något som då kallades för “Les trois sports” vilket översatt på svenska blir “Tre sporter”. Utövarna här skulle alltså tävla mot varandra i tre olika sporter, simning, cykel och löpning. De första tävlingarna bestod av att simma över kanalen Marne följt av en 12km lång cykeltur för att sedan avslutas med 3 km löpning.Läs mer

Träning förhindrar arbetsskador – Löpningen är min räddning

cristianloppet

Att träna och hålla kroppen i form är något som ligger mig varmt och hjärtat men framför allt så är det löpning som gäller, löpning varvat med simning. Under min ungdom var jag aldrig direkt sportintresserad eller aktiv inom några sporter. Jag satt hellre hemma och tittade på tv eller var ute på gården och lekte med mina vänner. Om somrarna var det stranden som gällde, de dagar vädret tillät vill säga och när kompisarna kunde. Mitt intresse för löpning kom först under min tid på gymnasiet och från början var det inte för att jag ville förbättra min kondition eller hälsa eller att jag drabbats av en träningsbugg, nä, det var mitt intresse av en person som gjorde att jag började, efter att ha blivit tillfrågad om jag ville följa med ut på en tur med personen i fråga. Sagt och gjort, vi gav oss ut och detta blev sedan början på något som vi gjorde en gång i veckan, till att börja med, för att sedan under tredje året i gymnasiet, vara ute och springa två, ibland tre gånger i veckan.

Dessvärre måste jag väl erkänna att mina känslor för personen var inte besvarade på samma sätt, men det hindrade oss inte från att bli väldigt goda vänner, något vi är än idag, över 20 år senare. Däremot så växte mitt intresse för löpning och hålla mig i form, något som finns där än idag och detta måste jag absolut tacka min vän för och just tacka är rätta ordet. Löpträning är precis det min kropp behöver idag, med tanke på arbetet jag har, stillasittandes vid en dator åtta timmar om dagen. Utan ett fysiskt aktivt arbete, är det oerhört viktigt att hålla igång kroppen på andra sätt och det är här som min löpning kommer in. Hade jag inte haft detta, då hade jag varit tvungen att hitta något annat att sysselsätta kroppen med, då den fysiska aktiviteten är ett måste inte bara för den fysiska hälsan men även för psyket. Precis som dom skriver i denna artikel så är allt som är bra för hjärtat, även bra för hjärnan.

Alltid plats för träning

Alltid plats för träning

Det spelar ingen roll vad det är för väder eller årstid eller om jag befinner mig på resande fot, jag ser alltid till att jag har tid för en runda ute eller om det är allt för illa, en runda i poolen, då jag varvar löpträningen med simning, om det visar sig att det är allt för jävligt väder ute. Det spelar heller ingen roll om jag befinner mig på semester på ett av mina favoritställen, Cypern. Även om jag kanske inte beger mig ut och springer fem kilometer under semestern så ser jag i alla fall till att jag spenderar 30 minuter i poolen varje dag. Detta är också något som jag gärna och ofta diskuterar med personer som har just ett stillasittande jobb eller situation, vare sig det rör sig om studenter, dataprogrammerare, eller som i mitt fall, onlinespelare som finner nöjet i att spela lite Delta Force BHD eller Tjugoett. Allt för mycket stillasittande är inte bra för varken kropp eller själ. Att sitta allt för många timmar i sträck varje dag utan att ha någon form av fysisk aktivitet har självfallet en negativ inverkan på kroppen, framför allt ryggen och axlar som många ofta får problem med efter allt för många år inom dessa typer av yrken.

Med hjälp av lite motion och då behöver det nödvändigtvis inte vara varken löpning eller simning men någon för av fysisk aktivitet som man utövar regelbundet, då stärker man upp muskulaturen och förbättrar konditionen och följden blir att man inte nödvändigtvis får dessa problem eller att de problem som man fått, nu försvinner. I ett inlägg som Karolinska Institutet har skrivit kan man läsa om situationen om att vara stillasittande och motion.

Förhindra eller ”bota” arbetsskador

Förhindra eller ”bota” arbetsskadorJag har idag flera kollegor och bekanta som har problem med sina axlar och rygg, problem som inte är något annat än arbetsskador då de har ett allt för stillasittande jobb och där de flesta av dem tvingas söka behandling för dessa problem hos både läkare och sjukgymnaster. Rekommendationen de får från både läkarna och framför allt sjukgymnasterna är att börja med någon form av träning och högt på denna lista över rekommenderade träningsmetoder hittar vi både simning och löpning, något som jag också försöker intala mina bekanta, något som i många fall är lättare sagt än gjort. Men de få som jag har lyckats övertala till att börja med enklare löpträning har efter några månader kommit och tackat mig för att jag verkligen pushade dem till att börja. Dom säger att det är som natt och dag och att det inte går att jämföra med hur det var innan. Livet deras har förändrats på så många olika sätt sedan de började med träningen, allt till det positiva, och för detta är det oerhört tacksamma.

 

Löpningen är min räddning

cristianloppet

Att träna och hålla kroppen i form är något som ligger mig varmt och hjärtat men framför allt så är det löpning som gäller, löpning varvat med simning. Under min ungdom var jag aldrig direkt sportintresserad eller aktiv inom några sporter. Jag satt hellre hemma och tittade på tv eller var ute på gården och lekte med mina vänner. Om somrarna var det stranden som gällde, de dagar vädret tillät vill säga och när kompisarna kunde. Mitt intresse för löpning kom först under min tid på gymnasiet och från början var det inte för att jag ville förbättra min kondition eller hälsa eller att jag drabbats av en träningsbugg, nä, det var mitt intresse av en person som gjorde att jag började, efter att ha blivit tillfrågad om jag ville följa med ut på en tur med personen i fråga. Sagt och gjort, vi gav oss ut och detta blev sedan början på något som vi gjorde en gång i veckan, till att börja med, för att sedan under tredje året i gymnasiet, vara ute och springa två, ibland tre gånger i veckan.

Läs mer