Christian Loppet – 2019

Olika typer av löpträning

cristianloppet

Att löpa är en väldigt bra form av träning, då detta bränner fett samtidigt som de ökar hjärnkapaciteten och gör dig mer uthållig. Det som också är bra med löpning är att man kan börja enkelt och sen progressivt bli bättre och bättre. Till exempel kan man börja med att springa en kilometer och försöka göra det så snabbt som möjligt. Sen kan man försöka springa en och en halv kilometer så snabbt man kan. Sen två kilometer och så vidare. Då utökar man gradvis längden och på så sätt känns inte längden lika jobbig.

För de som är rutinerad löpare kan man träna på många sätt. Vill man bara kötta på och träna på att orka en sådan lång sträcka som möjligt på så bra tid som möjligt är det en variant. En annan kan vara intervalllöpning. Då man springer en kort stund, sen går man en kort stund och varierar mellan dessa fram och tillbaka. Detta tränar återhämtningsförmågan på ett bra sätt och gör så man snabbare återhämtar sig, vilket kan vara väldigt praktiskt i många sporter.

Till exempel basket och fotboll så tränar man mycket intervall då det handlar om mycket spurter under kortare sekvenser följt av vila. Medan man i till exempel längdskidor kanske tränar mer långdistanslöpning då detta är mer praktiskt för den sporten. Men det ena utesluter inte de andra då dom självklart kompletterar varandra väldigt bra. Exempel på olika löpträningar. Som tidigare nämnt kan man träna intervaller eller distanser eller tid. Nu kommer exempel på olika löpträningar att ges.

Intervaller

träning med intervaller

Här kan man utföra intervallerna på en hel del olika sätt. Man kan välja att göra dem i olika lutningar/backar eller bara på plant mark. Man kan även välja om man känner för att träna långa intervaller eller korta. Ett bra exempel på ett träningspass men korta intervaller är 30 15×15 intervaller. Då springer du allt du kan i 15 sekunder och sedan vilar du 15 sekunder och detta upprepas 30 gånger. Vill man istället springa längre intervaller så kan man exempelvis köra 60×30 intervaller och då göra dessa endast 15 gånger istället. Det innebär då i sin tur att man springer allt man kan under en minuts tid och sedan vilar 30 sekunder och upprepar denna procedur tills passet är klart. Vill man få variation så kan man även kombinera långa och korta intervaller i ett och samma pass.

Distans

I denna del av löpträning är det vanligt att man bestämmer sig för en distans man vill springa eller jogga och så försöker man göra det i ett så högt och jämnt tempo som man klarar av. Detta är en väldigt simpel och vanlig variant av löpträning.

Tid

Inom tidsperspektivet i löpträning så går det ut på att man ska springa en bestämd tid och då ser man sedan efter hur långt man kom på den tiden. Olika veckor eller olika pass kanske man har förbättrar eller försämrat sig inom sin tidsram. Är man inte tävlingsinriktad så kan man såklart bestämma sig för att inte kolla upp hur långt man tog sig på sin bestämda tid.

Den bästa löpträningen är dock trots allt den som blir av.

Bästa utrustning för en löprunda

cristianloppet

Löpning är en sport som kan utövas vart som helst världen över. Egentligen krävs inte någon mer utrustning än viljan att ge sig ut och springa en runda, men med rätt utrustning kan löprundan bli mycket roligare. De flesta uppskattar att ha riktig bra skor. Tänk på att det finns många olika typer av skor som utgår från vilket material man kommer att springa på. Springer man i skogen är det mycket mjukare underlag än om man springer på asfalt.

Personal i sportaffärer är ofta väldigt kunnig och kan hjälpa till att hitta rätt skor. Många affärer gör idag en analys på fötterna och kan utifrån det hitta skor som är stabil och rätt anpassade. Det finns de som gärna utövar barfotalöpning och då kan man hitta barfotaskor som skyddar från stenar och stickor. En pulsklocka kan vara en bra accessoar som gör att man samlar in en mängd med information. Springer man samma runda varje gång kan man se distans, puls och hur lång tid det tog. På så sätt kan man utmana sig själv till att hela tiden utvecklas och bli bättre. Dessa klockor kopplas till en app och man kan följa varje runda och se olika sträckor och annat. Ofta kan de också ge information om sömn och annan viktig information om sig själv.

Bra kläder kan göra löpningen betydligt roligare. Kläder som transporterar bort svett och ser till att man inte blir blöt och kall. På vintern kan det vara extra viktigt för att undvika och dra på sig en förkylning och liknande.

Komma igång med löpning

Löpning kan utövas av människor i alla åldrar. Var det länge sedan man ägnade sig åt löpning eller aldrig har gjort finns det några knep för att komma igång. Till och börja med bör man börja med promenader. Öka sedan takten på dessa promenader allt mer. När det går att gå rundan i relativt högt tempo utan att bli alltför andfådd eller trött är det dags för nästa steg. Börja då med att jogga korta sträckor. Exempelvis kan man gå avståndet mellan tre lyktstolpar, jogga att avstånd och sedan gå igen. När det börjar att fungera bra kan man öka avståndet som man löper bit för bit.

Tillslut kommer man att kunna löpa hela sträckan och det kommer garanterat att kännas riktigt bra. Låt det ta tid och pressa inte kroppen för hårt till en början. Kom ihåg att värma upp ordentligt innan det är dags och jogga. Ett sätt kan vara att gå en bit just för att hinna bli varm i kroppen. Efter man har avverkat sin runda är det viktigt att stretcha. På så sätt undviker man att få skador och kommer kunna springa när och var man vill. Det spelar inte någon roll om det är hemma innan jobbet eller på stranden på semestern, med löpning som intresse blir det väldigt enkel hobby att utöva. Gör det gärna tillsammans med en vän då det är roligt att träna tillsammans och utmana varandra.

Löpning inom OS

cristianloppet

Olympiska spelen är en idrottstävling som är uppdelad i en tävling på sommaren och en på vintern. Spelen hålls med 2 års mellanrum, det vill säga när sommarspelen har varit är det fyra år till nästa sommarspel. Sommar-OS är det största idrottsevenemanget i världen om man räknar med antalet länder som deltar samt antal aktiva idrottare. Vinter-OS kommer precis efter och är den näst största. Sommar OS hölls senaste i Rio de Janeiro i Brasilien 2016. Nästa år, det vill säga 2020 är det dags igen och då hålls spelen i Tokyo i Japan. Friidrotten har varit med varje gång sommarspelen har anordnats sedan 1896. Det har varit stor variation på grenarna man har tävlat i, det har lagts till och tagits bort. Men löpning är något som alltid funnits med i olika former. Några grenar att nämna är 100 meter, 200 meter, 400 meter, 800 meter, 10 000 meter, maraton, 400 meter häck och 4 gånger 100 meter.

Olika grenar

100 meter löpning är den kortaste sträckan som är med i sommarspelen. Det får inte lov att vara mer än 2,0 meter per sekund i medvind för att resultatet ska räknas. Det har varit många olika rekordhållare genom tiderna och även många som blivit tagna för doping och resultat har då inte gills. Nuvarande världsrekord i 100 meter har Usain Bolt från Jamaica som sprang 100 meter på 9,58 sekunder i Berlin 2009. Bolt har även världsrekordet på 200 meter. Bolt har numera lagt skorna på hyllan och avslutat sin proffskarriär men under sin storhetstid hann han med att ta hela åtta stycken OS-guld.

Florence Griffith-Joyner

Dessutom ses han som en av de största personer inom sporten genom alla tider. På damsidan på 100 meter löpning ligger världsrekordet på 10,49 sekunder. Och det var Florence Griffith-Joyner från USA som satte det rekordet i juli 1988. Det var några år sen Sverige hade en riktigt bra löpare på 100 meter. Peter Karlsson från Göteborg innehar det svenska rekordet som är på 10,18 sekunder. En annan gren som brukar dra till sig stor uppmärksamhet på de olympiska spelen är 4 gånger 100 meter. De absoluta bästa löparna på denna distans ställer upp för varje land. Det svåra med dessa lopp är oftast växlingen med stafettpinnen mellan löparna. Om den tappas eller görs på fel sätt blir hela laget diskvalificerat, så det finns mycket nervositet i luften under hela loppet.

Löpning – Långdistans

10 000 meter är den näst längsta distansen som finns med i sommarspelen. Grenen har funnits med hela tiden från starten på herrsidan och tillkom 1987 även på damsidan. Ett 10 000 meterslopp är totalt 25 varv på en 400 meters löparbana. Den allra längst distansen under OS är maraton. Sträckan de tävlande springer är på 42 195 meter och det utförs på landsvägar och gator. På herrsidan har Sverige varit bra på långdistans för väldigt många år sen. John Svanberg född 1881 var en av Sveriges populäraste långdistanslöpare. Han tog silver i OS i Aten 1906 i just maraton.

Antidoping och idrott

cristianloppet

Antidoping har väldigt många regler inom idrotten om vad man får stoppa i sig och inte stoppa i sig. Det handlar helt enkelt om att man inte skall få fuska till sig sina resultat. Det är väldigt orättvist mot folk som man tävlar emot om man har massa prestationshöjande mediciner och droger i sin kropp.

Läs mer

Löpning för seniorer

cristianloppet

Löpning är bra för de allra flesta. Bland annat så förhindrar måttlig löpning eventuella broskskador, det minskar risken för övervikt och stabiliserar insulin utsöndrandet. Och faktum är att vi blir allt äldre och fortsätter att löpträna och till exempel så blev amerikanskan Harriett Thompson den allra äldsta kvinnan i världen med att genomföra ett maratonlopp under 2017. Harriett som började springa maraton när hon var 74 år gammal tog sig igenom på 7 timmar och 24 minuter hela 92 år gammal i San Diego Rock n Roll Marathon.

Läs mer

Marathon

cristianloppet

De flesta löpare är bekanta med den här ökända legendariska historien: Den första maratonet skedde när soldaten Pheidippides sprang från nära Marathon, Grekland, till Aten i 490 B.C. Han sprang ca 25 mil/42km för att tillkännage persernas nederlag till medborgarna i Aten. Han lämnade meddelandet – och dog sedan strax efter.Läs mer

Löptävlingar i världen

cristianloppet

Som en del av sin träning så springer 2 av 5 motionärer i Sverige. Enligt statistik så springer de allra flesta nöjt själva och många är de som springer för att må bättre både fysiskt och psykiskt. Motionärer i stockholm och i västsverige ligger i topp när det kommer till de med allra störst intresse av löpning. Till största delen är svenskarna mestadels intresserade av landsvägs och stadslopp och män är också mer intresserade av terränglopp medan kvinnor är mer intresserade av lopp som präglas av välgörenhet eller särskilda teman.Läs mer

Kända svenska löpare

cristianloppet

I den här artikeln har det blivit dags att lyfta fram två stycken framstående svenska löpare. Det handlar både om kortdistanslöparen Johan Wissman samt medel- och långdistanslöparen Mustafa Mohamed. De har båda haft  enormt framgångsrika karriärer och gjort regelbundna framträdanden i tv-rutan.

Läs mer